Kompetansemodulen i Motivati kartlegger og tilrettelegger for strategisk utvikling av kompetanse i din virksomhet. Dette gjør det enkelt for din virksomhet å utvikle kompetanse der det trengs, sett opp mot virksomhetens mål og strategier.
Les vår guide her: Hvordan utvikle kompetanse
Innhold
- Første steg - forarbeid
- Andre steg - kartlegging: kompetanse på individnivå
- Tredje steg - kompetanse på virksomhetsnivå
Første steg – forarbeid
Administrator legger inn de ulike kompetanseområdene som er gjeldende for deres virksomhet. Kompetansen sorteres først etter kategori, og deretter fag (underkategorier).
Dette gjøres i menyen «kompetanse kategori». Her kan man legge til ulike kategorier. Når man har opprettet en kategori, kan man klikke på den (eksempel her; arbeidsrett), og opprette fag som skal ligge under (eksempel her; lønn, oppsigelser).
Kategoriene og fagene brukes videre i arbeidet med kompetansekartlegging, der både leder og ansatte kan legge inn den kompetansen som er gjeldene for hver enkelt.
Tips til hvordan du kan kartlegge kompetanseområder i din virksomhet:
- Se gjennom stillingsinstrukser, prosedyrer og krav for ulike roller.
- Snakk med avdelingslederne; hva er de viktigste områdene?
- Sende ut undersøkelse
Tips: I undersøkelsesbanken er det delt en undersøkelse som heter «Kompetansekartlegging - Office 365». Denne kan brukes som en mal/ et utgangspunkt hvis dere ønsker å sende ut en undersøkelse til de ansatte for å kartlegge kompetansen i bedriften. Dere kan også lage egne undersøkelser for å kartlegge relevant kompetanse for dere.
Jobb systematisk og ha fokus på de områdene som er avgjørende for virksomheten.
Andre steg – kartlegging: kompetanse på individnivå
Når administrator er ferdig, og kompetansene er lagt inn, vil den ansatte og/ eller leder kunne legge inn kompetanse ut i fra de gitte kategoriene.
Ansatte: Registrerer sin egen kompetanse under menyen 'min side' og "min kompetanse". Her kan den ansatte finne kategorier i listen, klikke seg inn på de ulike kompetanseområdene og legge til.
Leder: Registrerer kompetanse under «mine ansatte» på den det skulle gjelde. Her kan lederen legge til kompetanse og redigere allerede registrert kompetanse.
- Beskrivelsesfeltet skal utdype kompetansen.
- Dagens og ønsket nivå: Krav og forventinger er et samspill mellom leder og medarbeider, og begge har derfor mulighet til å sette nivåene, både dagens nivå og ønsket nivå. Bruk gjerne medarbeidersamtalen til å avklare dette.
- Fra og til-dato: kan registreres hvis man ønsker oversikt over når kompetansen ble oppnådd. Har kompetansen en utløpsdato, legger man også inn det.
Tips: Tiltak til utvikling av kompetanse kan legges inn som en eller flere aktiviteter i handlingsplanen. Når aktiviteten er oppnådd kan man øke nivået på kompetansen. Slik kan man jobbe systematisk med utvikling av medarbeidere, og møte virksomhetens strategi og mål.
Tredje steg – utvikling og tiltak; kompetanse på organisasjonsnivå
Skaff deg en full oversikt over hvilken kompetanse virksomheten din innehar. Hvor er vi gode, og hvor trenger vi å utvikle oss? I Motivati får du en oversikt over alle de ansattes kompetanse, med flere ulike muligheter for analyse.
I menyen «oversikt kompetanse» får du tre valg: Kompetansesøk, GAP-analyse og Status.
Kompetansesøk: Søk deg frem etter kompetanse i ulike avdelinger eller hele organisasjonen. Du kan søke på :
- Kategori
- Fag (den spesifikke kompetansen)
- Type kompetanse (utdannelse, kurs, erfaring etc.)
Du kan velge å søke på flere kategorier og fag, her fungerer søket som "og", ikke "enten, eller".
- Bruk knappen "legg til" for å søke i en eller flere kategorier/fag
Hvis du klikker på bedriftsnavnet (her «Drømmeprodusenten AS») får du oversikt over alle avdelingene. Her velger du hvilken avdeling du vil se og søke i kompetanse til.
- Huk av for underavdelinger om du ønsker å se alle avdelinger samlet. Er den ikke huket av, vil du kun se avdelingen som står øverst.
Oversikten over ansatte som innehar kompetansen, ser du i feltet i høyre. Det vil se slik ut:
(hvis ingen ansatte har kompetansen du har søkt i, vil det være tomt i feltet til høyre).
Hvis du klikker på en ansatt, får du opp den enkeltes kompetanseprofil:
GAP – analyse: Viser gap mellom de ulike kompetanseområdene på både individ-, avdelings- og organisasjonsnivå. Dette gir et oversiktlig bilde av bedriftens nåværende kompetanse og hvilken kompetanse bedriften ønsker mer av. Er det et gap i viktige kompetanseområder kan man begynne utviklingsarbeid mot å tette gap ved å sette i gang tiltak.
Over her er det gap på alle områder innenfor arbeidsrett. Her kan man sortere på navn og se hvem som mangler kompetanse/har lyst å utvikle kompetansen. Huker man av i boksen for «underavdelinger» får du opp gapene til hele organisasjonen samlet.
Status: Viser oversiktsbilde over alles ansattes kompetanse.
For å sortere trykker man det området man ønsker, for eksempel «navn» eller «kategori».
Tips: Ikke gjør det for komplisert. Begynn med enkle tiltak og aktiviteter, så vil man se flere muligheter etter hvert.