Medarbeidersamtalen er en arena hvor du skal få mulighet til å påvirke din arbeidssituasjon. Hva trenger du for å trives og lykkes i rollen din?
Se video (3 min.)
Før samtalen
I forkant av medarbeidersamtalen, vil du motta en spørreundersøkelse. Denne skal gi lederen din et bilde på hvordan du ønsker at arbeidssituasjonen din skal være og hvor det er eventuelle forbedringsrom. Dette er kun et utgangspunkt for dialog, og ingen sannhet. Hensikten er å gi både deg og lederen din innsikt, slik at det blir lettere å tilrettelegge for en god arbeidssituasjon.
Undersøkelsen
I den første delen av undersøkelsen, vil du bli stilt ovenfor to påstander vedrørende arbeidssituasjonen din som du må fordele 5 poeng imellom. Det vil si at de ikke kan vektes likt. Dette kan være vanskelig, men vi gjør det for å hjelpe deg med å ta et valg. Gi den høyeste poengsummen til den påstanden som er viktigst for jobbsituasjonen din. Er du usikker, vil ikke 2/3 utgjøre store forskjeller i resultatet.
Det kan også virke som at du svarer på det samme, da hver faktor kommer flere ganger, men det gjør du ikke.
Resultatet av undersøkelsen vil vise i form av Motivasjonsanalysen™. Den viser hvilke motivasjonsfaktorer som er viktigst for deg (viktighet (tidl. ønsket nivå)) i din arbeidssituasjon, og om du opplever at disse er ivaretatt. Jo viktigere en faktor er for din motivasjon, dess større følt avstand mellom viktighet (tidl. ønsket nivå) og opplevd nivå blir det, og dette fremstiller analysen.
Er det stor avstand mellom viktighet (tidl. ønsket nivå) og opplevd nivå, blir det din leders oppgave å være «nysgjerrig» på hva det kommer av og hvordan disse kan reduseres.
Den siste delen av undersøkelsen består av enkle utsagn som du rangerer fra 1 – 10. Dette gir mer detaljert informasjon om hvordan du føler at ulike arbeidsrelaterte forhold blir ivaretatt.
Hvordan skal jeg tolke skalaen?
7 – 10: Forholdet er ivaretatt på en tilfredsstillende/god måte
4 – 6: Her er det forbedringsrom
1 – 3: Dårlig ivaretatt
Hvor lang tid tar det å svare?
Det tar ca. 15 minutter å svare. Gjerne ta en titt på resultatet ditt rett etterpå, slik at du kan forberede deg litt til samtalen.
Kan jeg angre på det jeg har svart?
Nei, det går ikke an å gå tilbake for å endre svarene etter at du har trykket neste. Skulle du i ettertid mene at du har svart feil, så har du full anledning til å korrigere dette i samtalen, siden dette bare er ment som et utgangspunkt for dialogen, og ingen sannhet. Det vil uansett bli en god samtale.
Er dette en personlighetstest?
Nei, undersøkelsen har ikke spørsmål som gjør at den kan brukes som en personlighetstest. Den er rettet mot forhold som er viktig for arbeidssituasjonen din. Neste år kan situasjonen din ha endret seg, og da kan det være nye områder som er viktigere for deg.
Hvem kan se svaret mitt?
Informasjonen som lagres er fortrolig mellom deg og din leder. Ledere i andre avdelinger har verken tilgang til individuell eller samlet informasjon i din avdeling. Leder på nivået over i organisasjonen vil kun ha tilgang til å se avdelingsresultatet for undersøkelsen hvis det er 3 eller flere som har svart, men kan ikke se de individuelle besvarelsene.
Hvordan følger vi opp det vi er blitt enige om i samtalen?
Du har din egen handlingsplan i Motivati hvor du og/ eller leder kan legge inn oppgavene og målene dere er blitt enige om. Vi anbefaler at du legger inn dine egne aktiviteter, enten under eller etter samtalen. Verktøyet gir deg påminnelser per e-post om å følge opp aktivitetene så ofte som du selv velger, mens leder har full oversikt over fremdriften.
Din leder skriver et notat fra samtalen. Dette ligger tilgjengelig for deg under notat, klikk på notatet for å se og kommentere.