Hvordan sender jeg ut en ny undersøkelse?

Når du skal sende ut en ny undersøkelse går du til 'leders innsikt' og 'rapporter og utsendelser'. Her vil du finne en oversikt over ferdige, aktive og planlagte undersøkelser. 

    Alle som har tilgang til 'leders innsikt' kan sende ut undersøkelser til sine ansatte.

    For å kunne hente samlete resultater, må deltakerne legges inn i én og samme utsendelse. Medarbeidersamtalen sendes derfor ofte ut fra overordnet nivå, og administrator har derfor en sikkerhetsventil. Hvis du ikke finner undersøkelsen, er det fordi administrator har fjernet den. 

    Sende ut en ny undersøkelse

    Skjermbilde 2023-12-18 kl. 13.37.32

    1. Klikk "ny utsendelse"
    2. Gi utsendelsen et navn
    3. Velg undersøkelsen du ønsker å sende ut fra listen (du kan bla nedover)

    Ny utsendelse undersøkelse

    NB: Finner du ikke undersøkelsen du ønsker å sende ut? Administrator må gjøre undersøkelsen tilgjengelig først - se hvordan.

    4. Velg når du ønsker å sende ut

    Alt. 1: Opprett & send med en gang - det vil si at etter at du har opprettet og fylt inn nødvendig informasjon kan du sende den ut med en gang. Gå til beskrivelsen.

    Alt. 2: Opprett & planlegg utsendelsen - det vil si at etter at du har opprettet og fylt in nødvendig informasjon kan du planlegge utsendelsen frem i tid. Gå til beskrivelsen.

     

    Skjermbilde 2023-12-18 kl. 13.41.40

    5. Når du har valgt en undersøkelse og utsendelsesalternativ, trykk "opprett".

     

    6. Alt. 1 Opprett og send med en gang

    Skjermbilde 2023-12-18 kl. 13.47.41

    Fyll inn:

    • Undersøkelsen avsluttes: Sett en dato for når undersøkelsen skal avsluttes.
    • Antall dager til påminnelse: Denne teller hele dager, og starter fra dagen etter utsendelse. Har du 3 dagers påminnelse, kommer påminnelsen på morgenen den 4. dagen. Velger du 0, vil det ikke komme påminnelse.
    • Introduksjon til undersøkelsen: Skriv en introduksjon til undersøkelsen som vil bli vist på første side til selve undersøkelsen. Hvis du har valgt en medarbeidersamtaleundersøkelse med Motivasjonsanalysen™, er det automatisk fylt inn et tekstforslag.
    • E-post til mottaker: Skriv en e-post til mottakerne som en invitasjon til og informasjon om undersøkelsen. Hvis du har valgt en medarbeidersamtaleundersøkelse med Motivasjonsanalysen™, er det automatisk fylt inn et tekstforslag.
    • E-post påminnelse: Skriv en påminnelse til de som ikke har svart innen fristen for påminnelsen. Mottakerne vil få e-posten med lenke til undersøkelsen. Hvis du har valgt en medarbeidersamtaleundersøkelse med Motivasjonsanalysen™, er det automatisk fylt inn et tekstforslag.
    • Sendes anonymt: Huk av for anonymt hvis du ønsker at respondentene i undersøkelsen forblir anonyme. Svarene deres blir ikke knyttet til brukerne og det ligger ikke i historikken til de ansatte. Du vil bare kunne hente rapporter for avdelinger/hele virksomheten.

    NB! Hvis du velger å ha anonyme svar, må du passe på at utvalgene du trenger å hente ut rapporter for har minimum 5 respondenter. Er det færre kan du ikke hente rapporten. Dette er for å bevare anonymiteten.

    • Velg mottakerne: Hvem skal motta undersøkelsen? Velg individer, hele avdelinger eller hele virksomheten.

    Husk! For å kunne hente frem totalresultatet i virksomheten, må undersøkelsen sendes ut til alle ansatte samtidig. Vi anbefaler derfor å huke av på toppen slik at alle avdelinger blir med. Hvis du likevel ønsker å sende ut til forskjellig tidspunkt, bruk "legg til ekstra deltakere" i samme utsendelse.

     

    Skal du kun sende til én avdeling, sjekk at avdelinger som ligger under denne avdelingen ikke blir med i utsendelsen.  

     

    Kan jeg gå ut av utsendelsen og la den ligge som utkast?

    Hvis du velger å forlate utsendelsen underveis, vil den legge seg i fanen "Utkast", slik at du kan jobbe videre med den senere. 

    Er du klar for å hente frem rapporter?  

    Les hvordan her: Hvordan hente frem resultater

    6. Alt. 2 Opprett & planlegg utsendelsen

    Skjermbilde 2023-12-18 kl. 14.14.30

    Fyll inn:

    • Sendes ut: Sett en dato frem i tid for når undersøkelsen skal sendes ut.
    • Undersøkelsen avsluttes: Sett en dato for når undersøkelsen skal avsluttes.
    • Antall dager til påminnelse: Denne teller hele dager, og starter fra dagen etter utsendelse. Har du 3 dagers påminnelse, kommer påminnelsen på morgenen den 4. dagen. Velger du 0, vil det ikke komme påminnelse.
    • Introduksjon til undersøkelsen: Skriv en introduksjon til undersøkelsen som vil bli vist på første side til selve undersøkelsen. Hvis du har valgt en medarbeidersamtaleundersøkelse med Motivasjonsanalysen™, er det automatisk fylt inn et tekstforslag.
    • E-post til mottaker: Skriv en e-post til mottakerne som en invitasjon til og informasjon om undersøkelsen. Hvis du har valgt en medarbeidersamtaleundersøkelse med Motivasjonsanalysen™, er det automatisk fylt inn et tekstforslag.
    • E-post påminnelse: Skriv en påminnelse til de som ikke har svart innen fristen for påminnelsen. Mottakerne vil få e-posten med lenke til undersøkelsen. Hvis du har valgt en medarbeidersamtaleundersøkelse med Motivasjonsanalysen™, er det automatisk fylt inn et tekstforslag.
    • Sendes anonymt: Huk av for anonymt hvis du ønsker at respondentene i undersøkelsen forblir anonyme. Svarene deres blir ikke knyttet til brukerne og det ligger ikke i historikken til de ansatte. Du vil bare kunne hente rapporter for avdelinger/hele virksomheten.

    NB! Hvis du velger å ha anonyme svar, må du passe på at utvalgene du trenger å hente ut rapporter for har minimum 5 respondenter. Er det færre kan du ikke hente rapporten. Dette er for å bevare anonymiteten.

    • Velg mottakerne: Hvem skal motta undersøkelsen?
      • Mottakerne som blir listet opp til høyre etter at du har huket av, er de som kommer til å motta undersøkelsen. Du kan gjøre endringer i utsendelsen frem til utsendelsesdato.

    Husk! Etter at du har gjort utsendelsen klar og trykket "opprett & planlegg utsendelsen", kan du fremdeles gjøre endringer i utsendelsen frem til utsendelsesdatoen. Du finner den planlagte utsendelsen under fanen "planlagte".

    NB! For å kunne hente frem totalresultatet i virksomheten, må undersøkelsen sendes ut til alle ansatte samtidig. Vi anbefaler derfor å huke av på toppen slik at alle avdelinger blir med. Hvis du likevel ønsker å sende ut til forskjellig tidspunkt, bruk "legg til ekstra deltakere" i samme utsendelse.